top of page

'Prachtmuziek zonder gezicht'


In mei 1994 gaf Marco Borsato een concert op de Dam. Hij vroeg aan de Frans-Italiaanse artiest Riccardo Cocciante of hij een paar nummers wilde zingen. Een jaar later liet Cocciante aan Trouw daarover het volgende weten: ‘’Een hele vreemde ervaring. Niemand kende me qua uiterlijk, maar het hele publiek stond op de Dam mijn liedjes te zingen.’’

Toch is de man met de grote bos krullen zeker geen onbekende in het vak. 22 jaar eerder bracht hij zijn eerste album uit genaamd: ‘Miu’. Maar zijn echte doorbraak in Italië en Frankrijk bereikt hij pas in 1974 bij het album ‘Anima’. Zijn bekendste nummers zijn: ‘Bella sen’z anima’, ‘Quando finisce un amore’ en ‘Margherita’. De twee laatstgenoemde titels werden in 1994 en 1995 door Marco Borsato, die nu zijn 25-jarig jubileum viert, in het Nederlands gecoverd tot twee grote hits: ‘Waarom nou Jij’ en ‘Margherita’.

In gesprek met NRC Handelsblad in januari 2000, sprak Borsato tijdens de release van zijn nieuwe album ‘Luid en Duidelijk’ lovend over Cocciante: ‘’Riccardo Cocciante is mijn held en inmiddels ook een vriendje, nadat hij een paar keer zonder afspraken over tegenprestaties bij mijn Ahoy’-optredens is komen zingen.’’ Drie jaar eerder sprak Borsato met het Rotterdams Dagblad ook al over zijn bijzondere band met Cocciante: ‘’Met zijn muziek ben ik opgegroeid. Zijn liedjes zijn, omdat mijn vader ze zo vaak speelde, zo'n beetje de soundtrack van mijn jeugd. Intussen is Cocciante uitgegroeid tot de meest gecoverde Italiaan in Nederland, deels dankzij mij, deels ook dankzij Paul de Leeuw. Wat aan die prachtmuziek van hem bij ons alleen nog ontbreekt is een gezicht. Hoewel hij hier al een paar keer is geweest.’’

Paul de Leeuw bracht in het Nederlands ‘Voorbij’ uit, een cover van het originele nummer ‘Per Lei/Pour Elle’. Maar ook volkszanger André Hazes gebruikte een van de nummers van Cocciante. Hazes vertolkte de Nederlandse versie van ‘Se Stiamo Insieme’ in de hitsingle ‘Ik Leef Mijn Eigen Leven’.

‘‘Onze generatie werd gedreven door een furieuze drang om een plaats in de wereld te veroveren. We deden ons best om er echt uit te springen. Van die drang om voor je eigen ideeën te vechten is weinig meer over. De huidige generatie van Laura Pausini en Eros Ramazotti bestaat uit vakkundige zangers, maar ze hebben de woede niet die wij voelden of de generatie van de beat-muziek vóór ons’’, zegt Cocciante in datzelfde interview met Trouw uit 1995 over het verschil tussen artiesten van zijn generatie en de huidige generatie. ‘’Italië is nu een stuk welvarender dan twintig jaar geleden. Mensen hoeven niet meer te vechten voor hun bestaan en dat is ook in de muziek te merken’’, aldus Cocciante.

Tegenwoordig is Cocciante nog steeds actief in de muziekwereld. Zo heeft hij de muziek geschreven voor de musical ‘Notre- Dam de Paris’ naar het boek van Victor Hugo. Het tragische verhaal over klokkenluider Quasimodo, die verliefd wordt op de prachtige zigeunerin Esmeralda, is al in veel landen opgevoerd. Zo ook in België, waar Gene Thomas, leadzanger van de voormalige dancegroep X-Session en echtgenoot van Kristel Verbeke (bekend van K3), de rol van Quasimodo vertolkte. Thomas vertelde aan Musical Vibes in februari 2010 over zijn auditie en de bijzondere ontmoeting met Cocciante: ‘’Ze wilden niet de typische musicalstemmen voor deze voorstelling. Eigenlijk hadden ze mij eerst gevraagd om auditie te doen voor Gringoire, de verteller. Maar Riccardo Cocciante, de muziekschrijver, die ook aanwezig was zei: “Je hebt zo’n korrel in je stem, zou je tegen morgen de songs van Quasimodo kunnen leren?” Ik heb dat gedaan en hij vond het geweldig.’’

Daarnaast was Cocciante in 2013 voor één seizoen een van de vier coaches van het programma The Voice of Italy. Uiteindelijk pakte zangeres Elhaida Dani, uit het team van Cocciante, de winst. In mei dit jaar neemt Dani namens Albanië deel aan het Eurovisie Songfestival in Wenen. In een interview met de Turkse Eurovisie Songfestivalwebsite Turesc.net wordt haar gevraagd naar de mooiste muziekherinnering uit haar leven. Daarover zegt ze het volgende: ‘’Ik kan me herinneren van toen ik nog kind was, dat mijn ouders altijd luisterden naar grote Italiaanse artiesten. Jaren later heb ik de kans gekregen om deze artiesten, zoals Riccardo Cocciante, die mijn coach was bij The Voice of Italy, te ontmoeten. Het was geweldig om hem te ontmoeten.

Het Parool vroeg in januari 2014 aan theaterartiest en ‘Mokkums Mokkel’ , Hanny Vree (69), die in 1983 bekend werd door haar rol als Blonde Greet in de theaterversie van de film ‘De Jantjes’, welke vijf platen ze mee zou nemen als ze naar een onbewoond eiland wordt verbannen. Een van die vijf albums is ‘Sincerità’ van Cocciante. ‘‘Cocciante is een bijzondere artiest, hij heeft namelijk een heel eigen stijl. Op het album Sincerità staan verschillende muziekstukken, variërend van blij tot weemoedig’’, aldus Vree over haar keuze.

Journaliste Mariateresa Truncellito vroeg in maart 2001 aan Cocciante of hij denkt aan zijn vrouw of zijn zoon als hij zijn nummers schrijft. Cocciante antwoordde daarop het: ‘‘Nee, als ik schrijf denk ik niet aan het publiek. Ik denk aan de emoties die ik voel.’’


Recente berichten

  • Wix Facebook page
  • YouTube Social  Icon
  • Wix Twitter page
  • Instagram Social Icon
bottom of page