top of page

Rome door de ogen van: Pietro

Pietro (67) verkoopt tweedehands boeken op de straten van Rome. Elke ochtend rond negen uur bouwt hij zijn kraampje op en tot laat in de avond probeert ie vol passie zijn boeken aan de buitenwereld te slijten.

Wat vindt u het leukste aan uw baan?

“In Italië zijn niet zoveel banen, dus toen ik werkloos raakte en geen nieuwe baan kon vinden besloot ik er het beste van te maken. Ik heb altijd een passie gehad voor boeken. Je ziet hier veel zwervers, vooral ’s ochtends vroeg bij het station. Zo wilde ik niet eindigen. Veel werklozen hier gaan op straat staan om souvenirs aan toeristen te verkopen, maar dat zag ik niet zitten dus ik besloot iets te doen met mijn passie voor boeken. Door hier op straat te staan zie ik veel verschillende mensen. Mijn kraampje staat buiten het centrum, maar wel vlakbij station Termini, het centrale station van Rome. Ik zie hierdoor veel toeristen, maar ook veel lokale bewoners. Ik hoef eigenlijk niet zo veel te werken als ik doe, maar sta hier nog steeds elke dag van ’s ochtends tot ’s avonds omdat ik het gewoon heel leuk vind om te doen.”

Hoe is het om te leven in Rome?

“Het leven in Rome is niet altijd makkelijk. Het is een stad met grote verschillen tussen rijk en arm. Maar het is een prachtige stad met een rijke geschiedenis. Ik ben blij dat ik mijn leven hier mag doorbrengen. Elke dag gebeurt er wel iets, het is hier nooit saai.”

Wat is uw favoriete plek in de stad?

“Dat is een makkelijke vraag. Mijn favoriete plek in Rome is natuurlijk mijn boekenkraam. Ik zit ook graag in het park hier twee straten vandaan. Dat zijn de plekken waar ik mijn tijd het meeste doorbreng.”

Welke droom heeft u nog voor de toekomst?

´Ik hoop dat ik nog lang gezond en gelukkig blijf en kan genieten van mijn werk. Ik ben al iets ouder, dus grootste plannen heb ik niet meer. Ik denk dat ik mezelf heel gelukkig mag prijzen met het leven dat ik heb gehad en moet hopen dat ik dit mag voortzetten de komende jaren.”


Recente berichten

  • Wix Facebook page
  • YouTube Social  Icon
  • Wix Twitter page
  • Instagram Social Icon
bottom of page