top of page

Voor altijd voor even in Rome - Rome door de ogen van... Marsha De Salvatore

De Amerikaans-Italiaanse comediënne Marsha De Salvatore kwam 'voor een tijdje' naar Rome, om haar roots wat beter te leren kennen. Nu, tien jaar later, is ze nog steeds van plan binnenkort te vertrekken, maar het wil maar niet lukken. ,,Het kleine dagelijkse leven is zo frustrerend, maar van de schoonheid word je nooit moe."

Waarom ben je hier blijven plakken?

"Ik kom uit Ohio, in het midwesten van Amerika, geen spannende stad. Hier wil ik graag blijven ondanks de ongemakken van het dagelijks leven. Romeinen zijn egoïstisch en proberen continu te profiteren van het systeem. Hondenpoep niet opruimen, voordringen in de rij... Heel vermoeiend, want zo kun je nooit even relaxen. Het zal wel een historische oorsprong hebben met alle corruptie. Wanneer ik in Amerika ben, vergeet ik wel eens waar ik ben. Mensen zullen vast denken 'wat een bitch!', wanneer ik geen richting aangeef opweg naar de Starbucks."

Maar Rome is toch zo mooi?

"Dat is het ook! Het is er prachtig, het weer is er fantastisch en er zijn een miljoen dingen te doen, zelfs vlak buiten Rome. Je kunt gewoon een eindje wandelen en ergens gaan zitten om een kopje koffie te drinken na een lange dag. Dat is waar ik verliefd op werd in Rome. Het kleine dagelijkse leven is zo frustrerend, maar van de schoonheid word je nooit moe."

Wat maakt Rome anders dan de rest van Italië?

"Rome hoort wat veel dingen betreft bij het zuiden van Italië. Romeinen zijn heel close-minded. Ze groeien op in dezelfde buurt, met dezelfde vriendenkring en het is niet gek als je tot je 40ste nog bij je moeder woont. Waarom niet, want het is comfortabel en je hoeft geen huur te betalen! Je ziet nu wel dat jongeren gedwongen worden anders te denken. Velen trekken weg door de hoge werkloosheid en gaan studeren in het buitenland."

Hoe lang denk je nog te blijven?

"Rome is een constante haat-liefdeverhouding. Ieder jaar denk ik: dit is mijn laatste jaar. Het is een contradictie, de hele tijd. Je klaagt over dingen, maar dan eet je een heerlijke pizza... En dan op een mooie lentedag drink ik een lekker wijntje, terwijl ik mijn vrienden in Ohio zie lijden in de sneeuw. Of ik blijf? Oh my God, I don't know! Dat is de vraag die ik mijn hele leven niet zal kunnen beantwoorden."

Recente berichten

  • Wix Facebook page
  • YouTube Social  Icon
  • Wix Twitter page
  • Instagram Social Icon
bottom of page