top of page

“Er zouden chocolade sculpturen van haar gemaakt moeten worden”

Ze werd geboren als Sofia Villani Scicolone, waar ze vlakbij Napels opgroeide in oorlogstijd. Stond altijd in de schaduw van haar zus, die veel schoonheidswedstrijden won, en werd vanwege haar dunne benen vergeleken met een tandenstoker. Tegenwoordig is ze 80 jaar oud, speelde ze in meer dan 90 films en ontving ze meer dan 45 prijzen. “Sophia Loren, er zouden chocolade sculpturen van haar gemaakt moeten worden,” zei Peter Sellers, bekend van onder andere Pink Panther.

Carrière

In de tijd dat Loren nog de bijnaam ‘toothpick’ had, zo rond haar 15e, deed ze mee aan een schoonheidswedstrijd in Rome. Hiervoor volgde ze haar eerste acteerlessen. Carlo Ponti ontdekte haar tijdens deze schoonheidswedstrijd. Ponti: “Ze was een opmerkelijke schoonheid. Ze heeft iets waardoor je moet blijven kijken.”

In het begin van haar carrière moest ze het vooral hebben van haar schoonheid. Zo zei Clive Mitchelmore van het BBC programma Tonight in 1958: “Miss Loren, u ben al zo ver gekomen, met niet veel meer dan uw gezicht, figuur en uw eigen vastberadenheid.”

Carlo Ponti werd Lorens mentor en vertelde haar dat ze Engels moest leren als ze verder wilde komen in het acteerveld. Vanaf 1957 speelt ze dan ook in haar eerste Engelstalige film, The Pride And The Passion, waarin onder andere Cary Grant en Frank Sinatra speelde.

In 1960 kreeg Loren haar eerste Oscar voor haar rol in het oorlogsdrama Two Women. Dit was tevens de eerste keer dat de Academy Award werd uitgereikt aan een niet-Engelstalige rol. De filmografie van Sophia bestaat inmiddels uit meer dan 90 films, haar laatste dateert uit 2009.

Naast acteerwerk heeft Loren zich bezig gehouden met parfums, juwelen en kookboeken. Ook was ze een van de acht vrouwen die in 2006 bij de Olympische Winterspelen in Turijn de Olympische vlag het stadion in mocht dragen.

Privé

In 1957 trouwden Loren en Ponti, en kregen later twee zoons. Carlo jr. en Eduardo. Carlo jr.: “Mijn ouders waren altijd heel nuchter. Ik merkte er niets van dat ze beroemd waren, het was pas veel later toen ik me realiseerde dat ik een zodanig legendarische moeder had.”

Eduardo: “Wat zou je doen om met Sophia Loren te kunnen trouwen? Heel veel mensen zouden hun nationaliteit ervoor veranderen.”

Barbara Ellen van The Guardian schrijft in een review over Lorens zelfgeschreven biografie Yesterday, Today, Tomorrow: My Life: “Er is een verwarrend hoofdstuk waarin Loren verteld dat ze bloemen heeft gekregen van Cary Grant, en dat haar man Carlos Ponti verteld. Waarna hij haar in het openbaar een klap verkoopt. Ze schrijft: ‘Van binnen wist ik dat ik het op de een of andere manier verdient had,’ en het lijkt erop dat ze Ponti’s agressiviteit ziet als een teken van een ‘man die verliefd is’, en als een bevestiging dat ze de goede man gekozen heeft. Hmm ja, een jaloerse man die je slaat – dat is de droom!”

“Miss Lolloloren, neem ik aan? Of is het Miss Lorenigida? Jullie Italianen hebben zulke rare achternamen. Ik kan ze niet onthouden,” is wat Grant zei toen hij Loren voor het eerst zag. Hoewel deze ontmoeting geen liefde op het eerste gezicht was, heeft Grant Loren altijd aanbeden, en zelfs meerdere liefdesverklaringen gedaan. Op de vraag of Loren Ponti ooit heeft willen verlaten voor Grant zegt ze: “Op dat moment had ik totaal geen spijt, ik was verliefd op mijn man. Ik had een hele goede band met Cary, maar ik was pas 23 jaar oud. En om dan te beslissen om je man te verlaten en te trouwen met een man uit een ander land… Het voelde niet goed om een zodanig grote stap te maken.”

Sophia_Loren_L.A..jpg

Recente berichten

  • Wix Facebook page
  • YouTube Social  Icon
  • Wix Twitter page
  • Instagram Social Icon
bottom of page