top of page

Rome door de ogen van... De senior.

Nippend aan zijn sprite, genietend van een waterpijp en met zijn iPad op tafel zit Giorgino Barsetti op een terrasje aan de Piazza Compo de Fiori. Eens in de zoveel tijd kijkt hij om zich heen en maakt een kort praatje met andere klanten aan het terras. Wat misschien raar lijkt voor buitenstaanders, maar het personeel van het restaurant is niets anders gewend.

Barsetti is al jaren met zijn iPad en waterpijp vaste klant, zoals hij al jaren in Rome woont.

‘Mijn hele leven heb ik in Rome gewoond,’ vertelt Barsetti. ‘Het is een buitengewoon prachtige stad, kijk maar om je heen,’ gebaart hij met zijn waterpijp in zijn hand. De Piazza is gevuld met muziek van de straatmuzikanten en de terrasjes zitten vol met mensen die genieten van hun maaltijd. ‘Dit is het hart van Italië. Ik zou nergens anders willen wonen.’

‘Ik woon in een wijk waar veel toeristische appartementencomplexen zitten. Dat vind ik niet zo erg. Ik heb niet veel last van ze, al kunnen jonge groepen wel eens lastig zijn, maar daar ben ik aan gewend.’ Een auto heeft Barsetti niet: ‘Ik heb nooit auto leren rijden, maar dat is hier in Rome ook niet nodig. Parkeerplaatsen zijn zeldzaam of zo klein dat er alleen een hele kleine auto in past. Als je in het centrum van Rome opgroeit spaar je voor een scooter of ga je met de metro.’

De historische bezichtigingen zijn niets meer dan dagelijkse kost voor Barsetti: ‘Het Pantheon, het Colosseum, ik vind het allemaal niet meer speciaal. Begrijp me niet verkeerd, ik ben trots op mijn Italiaanse cultuur en de geschiedenis in deze stad, maar ik ben gewend aan de gebouwen. Bovendien vermijd ik vaak de toeristische plekken, het is zo druk.’

Het echte Rome valt voor Barsetti op de pleinen te vinden, vooral Piazza Compo de Fiori valt bij hem in de smaak. ‘Ik woon hier in de buurt, maar van alle pleinen is dit plein mijn favoriet. Rome valt pas echt te zien in de avond, niet bij alle standaard bezienswaardigheden. Hier kun je Rome voelen. De muziek, het eten, de geuren. Hier kan je genieten.’


Recente berichten

  • Wix Facebook page
  • YouTube Social  Icon
  • Wix Twitter page
  • Instagram Social Icon
bottom of page