top of page

Rome door de ogen van: Pien Duffhuis

De Brabantse studente Pien Duffhuis (18) loopt voor haar studie architectuur stage in Rome. Ze woont nu vier maanden in de metropool en heeft de bewoners en de Romeinse cultuur leren kennen: “’Als het vandaag niet lukt doen we het morgen’, zo denken ze hier.”

Hoe ben je in Rome terecht gekomen?

ik studeer architectuur aan het St. Lucas in Boxtel. In dit jaar moest ik twee stages doen. Ik heb er voor gekozen om mijn eerste stage in Tilburg bij een architectenbureau te doen. Mijn tweede stage doe ik hier, vijf maanden in Rome. Ik heb naar verschillende bureaus gemaild voor mijn stage en zo ben ik dus hier terecht gekomen. Het is een stad met heel veel architectuur en hier kan ik echt mijn ei kwijt. Als ik hier rondloop herken ik dingen die ik op school leer.

Was de overstap van Nederland naar Italië groot voor jou?

Nee, eigenlijk niet. Qua cultuur verschilt het eigenlijk niet heel veel. Natuurlijk wel iets, maar een cultuurshock heb je hier niet. Normen en waarden liggen hier wel heel anders: mensen zijn hier best snel beledigd en zijn erg trots.

Waarom heb je voor Rome gekozen?

Ik heb nog familie en een vriend en het is dus leuk als zij me nog kunnen opzoeken. Zo kunnen ze zien hoe ik hier woon en leef. Qua architectuur heeft de stad ook veel te bieden voor mij. De architectuurstijlen zelf zijn niet echt mijn ding, maar het verhaal achter die stijlen vind ik erg interessant.

Hoe ervaar jij de Romeinse cultuur?

Qua werken en wonen en alles is het heel relaxt. ‘Als het vandaag niet lukt, doen we het morgen’, zo denken ze hier. Ik ben hier zelf echt tot rust gekomen. In Nederland ben je continu bezig met schema’s zoals de bus halen en als je die mist dan moet je weer zo lang wachten en kom je te laat en blabla. Hier is dat niet: als je hier de metro bijvoorbeeld mist dan weet je dat er binnen no-time een andere komt. Ik ga de rust van hier missen maar ik denk dat ik er thuis weer snel aan de situatie gewend raak.


Recente berichten

  • Wix Facebook page
  • YouTube Social  Icon
  • Wix Twitter page
  • Instagram Social Icon
bottom of page